torsdag 21 augusti 2014

Trög torsdag




Så blev det dags för ett kvällspass igen. Mest för att jag inte kunde vänta till helgen men vädret var också gynnsamt med mulet och blåst. Efter att ha packat i sakerna i båten ror jag först ut en bit, sicksackar mellan grönt slem innan det går att starta motorn. Därefter får jag fortsätta att kryssa mellan spenaten och stanna då och då för att rensa propellern.
Nu kanske jag låter negativ, vilket jag var i juni och juli, men nu glesnar det faktiskt för var dag och min glädje ökar i samma takt.

Fisket var dessvärre riktigt trögt denna kväll. Jag började att beta av strömfårans näckroskanter med spinnerbait. Det gick även att ro in en bit i växtligheten och fiska av ytor där det glesnat. Två snipor och ytterligare några lama hugg och följen blev resultatet. Det fick bli ny taktik; att fiska av strömfåran med gummi istället. Jag körde med Hippishake, Lucy, Snakeheadshad, The Shade och Mcrubber, i den ordningen. Det enda som hände var ett nafs på Hippishaken och en ganska stor följare på Lucyn. Det blev kaffe och mackor istället med funderingar på nya taktiker.

Jag bytte därefter till tailbeten och fortsatte en stund på strömfårans öppna vatten. Tyvärr rann tiden iväg och det var snart dags att bege sig hemåt. I vanlig ordning blev det ett sista stopp. Denna gång vid en av få vassar där det faktiskt är öppet vatten direkt utanför och där det inte är under en halvmeter djupt. Här har det stannats varje gång på sistone utan resultat. I kväll gav det dock utdelning. Ett kort flippkast in i en vasslucka med en Mctail riggad med bigtail lockade fram en lite bättre fisk som högg vid båtkanten.

90+ och dryga 5 kilo
Stark och arg var denna fisk som fullkomligt svalde hela Mctailen. Den bakre trekroken stack halvt ut genom gällocket och fick klippas sönder för att skona gälarna.

Ledsen Eagle Claw...
Det var ju ingen jättefisk men likväl en trevlig avslutning på min tröga torsdag. I helgen blir det förstås nya tag med ett längre morgon/förmiddagspass. Om nu vädret är på gäddfiskarens sida, vill säga.

Skitfiske på er, så länge!







   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar