torsdag 14 augusti 2014

Tidigt höstfiske i grunda vatten

Nackdelen med mitt grunda hemmavatten är att det blir så oerhört varmt när högtrycken avlöser varandra under sommaren. Men detsamma gäller förstås tvärtom. Alltså att vattnet snabbt kyls ned så fort temperaturen sjunker nattetid. Detta medför att höstfisket kommer igång tidigt. Med lite tur om ett par veckor bara.

Jag är ute och provar mer och mer i min sjö nu även om det fortfarande är väldigt svårfiskat i växtligheten. Det blev en kortare tur igår kväll då jag passade på att mäta vattentemperaturen. 20 graders yttemperatur att jämföra med 25 grader för en vecka sedan. Det går fort åt rätt håll nu.

 
En vacker sensommarkväll. Som synes ligger näckrosorna
ännu tätt på ytan men en glesning börjar att märkas.
 
Jag började att fiska i strömfåran och det var gummi som gällde denna kväll. Väl ute på sjön blev himlen tillfälligt mörk och en kraftig skur fick igång gäddorna. En skrikig "The Shade"- Buster Odéns gummibete, fick inleda. Jag köpte en för ett par veckor sedan och har hittils bara hunnit att prova riggningen och gången. Lite bökigt bete att få i balans men när man väl lyckas är gången grym. Första fisken smackade på efter bara ett par kast.


 
 
Tyvärr var det en ruskigt hungrig 2-kilosgädda som demolerade betet (bet av och spottade ut paddeln). Ett hugg, en fisk och sedan hade den jiggen gjort sitt. Surt!
 
Jag fortsatte att drifta i strömfåran och alternerade mellan Mcrubber, Hippishake och mindre tailbeten. Några försiktiga kontakter senare började livlig aktivitet inne bland näckrosorna att synas. Spinnerbait åkte på och det roddes in bland spenaten. Kraftfulla vak och sprättande betesfisk syntes här och där och det kändes riktigt hett. Lätt uppspelt, efter sex veckor av kasst gäddfiske, började jag att mata ut spinnerbaitet. Trots det oerhört grunda vattnet stod större fisk långt inne i växtbältena, ända in dit där de inte gick att fiska på. Jag såg några ryggar som plöjde ytan och de tillhörde inte gäddor under sex kilo. Dessvärre nådde jag inte dem och en bit ut, där det gick att fiska, ville ingen hugga på coloradoskedar med tillhörande flash.
 
Det blev förflyttning ut till strömfåran igen och ett trångt, grunt sund. Det var plötsligt trögt trots att kvällen började att bli sen och aktiviteten i ytan ökade. Det behövde prickas rätt med bete. Efter att ha rotat lite i lådorna hittade jag ett bortglömt gummibete som ofattbart nog legat och dammat sedan början på våren; Lucy från duktige gummigjutaren Steve "Esoxgear"Mcvey. Det var precis detta som gäddorna ville äta och en efterlängtad huggsexa utbröt. Fyra snabba fiskar upp och minst lika många pet och halvhjärtade hugg. Alla var stöpta i samma 2 - 2,5 kilosform men de var riktigt argsinta och roliga att drilla.
 
 
Lucy i papegojfärg dominerade!
 
Storleken uteblev ännu ett pass i det varma vattnet men det var med en skön känsla jag lämnade båten. Hösten knackar på dörren och för alla oss som fiskar gädda i 2-meterssjöar stundar ljusa tider.

Skitfiske på er, så länge! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar