fredag 15 augusti 2014

Lyckad lagning

I morse blev det ett till trevligt pass på hemmavattnet. Strax efter klockan sex gav jag mig ut på en spegelblank sjö med ett gråmulet tak ovanför. Natten hade varit sval och det var bara tio grader i luften. Därför åkte både team syndrom-tröjan och en mössa på denna morgon.

Jag driftade återigen strömfåran och betade av näckroskanterna. Det blev också besök i några "pooler" där växtligheten inte fått fäste. Betet för dagen (faktiskt det enda som satt på beteslåset då det inte fanns anledning att byta) var samma The Shade som tuggades sönder under förra turen. Då försvann paddeln vilken jag ersatte med en schysst rasselpaddel från Mikael "Caesarlures" Hedsén.

  
Lagningsarbetet blev inte så vackert men det struntade gäddorna blankt i.
Gången på betet blev galet bra (bättre än originalet) och det tyckte även gäddorna. Det högg efter bara ett par minuter.

Hungrig 2,5-kilos

Det blev sammanlagt fem gäddor upp och ett par följare på tre morgontimmar. Alla utom en låg runt 2 kilo och de var härligt vilda. Den femte var några snäpp större och den fann jag i en vik där det inte brukar vara en vik!? Efter vassröjningen som ornitologföreningen ombesörjer hade det bildats som en vik av drivande, avklippa näckrosor en 40 meter från stranden. Vattnet var väldigt grunt, max 70 cm. Jag kastade ut mitt hoplappade gummibete och vevade hem snabbt med korta vevstopp som vanligt. Betet nafsade i botten och lite spenat fastnade på krokarna. Jag vevade då hem extra fort och betet låg och planade på ytan. Väl vid båten såg jag en lång följare. Fisken simmade undan när betet lyftes ur vattnet men stannade bara ett par meter från båten och avvaktade för att sedan sakta simma bortåt. Jag rensade krokarna på rekordfart, flippade iväg ett backhandkast på kanske fem meter, tog två vevtag och; smack! 
Efter ett par stadiga rusningar gled ett stort huvud in över håvkanten. Äntligen! Det var nu ett bra tag sedan en 100+ fick syna håvnätet. Mycket välkommet och en försmak på vad hösten har att erbjuda. Jag längtar!


104 cm och ca 6 kilo. Stort huvud med en lång och spinkig kropp.



Skitfiske på er, så länge!





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar