söndag 23 februari 2014

Söndagsmorgon med plusgrader = inloppsfiske

Efter de senaste två turerna med galet fiske i inloppet var det dags att göra ett nytt försök denna söndag. Under veckan som gått har det kommit ny snö samt varit minusgrader en del nätter. Jag hade tänkt att fiska på lördagen denna helg men sköt på det en dag för att låta plusgraderna och sydan jobba i vattnet och få igång fisken lite mer.

Ett problem uppstod dock efter senaste turen (i tisdags). Punka på jollen! På klippet nedan ser man att gummit inte riktigt är så spänt som det ska vara. När jag filmade detta hade jag ingen aning om punkan utan upptäckte det minuter senare.




Jaha, fram med lagningssatsen... men den är ju i Öregrund. Fan! Vad göra? Jag hann inte åka in till Uppsala och köpa och hade endast cykelslangslappar hemma och silvertejp. Hmmm... cykelslangslappar och silvertejp? Japp, så fick det bli. En provisorisk lagning tills rätta grejorna finns hemma. Verkar dock funka klockrent. Jag lagade jollen på lördag förmiddag och pumpade upp den riktigt hårt. Nu har mer än ett dygn gått och en fisketur avverkats och all luft är kvar. Jag hade dock pumpen med mig, för säkerhets skull.

Åter till fisket. Vid 8.30-tiden kom jag ned till inloppet och fann en oförändrad strimma öppet vatten i den grunda viken. Mulet väder och en lätt sydan fick vattnet att krusa sig. Jag startade dagen med den nya och vansinnigt snygga Hogshad från PiggKingLures som levererades i veckan tillsammans med några Hippishakes och en Conqueror.


Hogshad längst ned. Lite längre och mer slimmad än Hippishake.
Hmm... gissa vilken färg som funkar i mitt vatten just nu...


Hogshaden gick som en dröm i vattnet och levererade direkt.


Pigg King Lures har verkligen lyckats med sin senaste; Hogshad

Det visade sig att bara smågäddorna var hemma denna morgon i det grunda, kalla vattnet. Efter tre gäddor strax under 2 kg på Hogshad bytte jag bete för att skona gummit. Hippishake fick ta över och levererade ytterligare några småttingar. När även detta gummi blev sargat av små gäddtänder fick det bli tail-bete från Roninlures; Lilla My. Hon levererade direkt men inte heller denna gång någon storlek.




Solen tittade plötsligt fram bakom mörktunga moln och det blev läge att prova ett större, hemsnidat tail-bete med bigtail i guldglitter. Här fick jag faktiskt en större kontakt men hugget var halvhjärtat och krokningen misslyckades. Ytterligare ett par 2-kilos lurades dock upp.



Hemsnidat med svartzonker-gummi


Samtidigt som solen gick i moln hade jag ledsnat på tailarna och återgick till shadfisket. Nu fick ett skrikigt färgat Baggebete visa sig dugligt. I första kastet hade jag gissningsvis dagens största kontakt men än en gång var de större försiktiga. Även Baggebetet levererade ett par gäddor i samma storlek som alla andra denna dag, 1,5 - 2 kilo. 


Baggebetet i gapet på en arg gädda


I en av mina gummilådor ligger tre nyinköpta shadar som innan denna tur aldrig fått simma mer än att testa gången vid båten; Mcrubber. Det var dags att prova och en blå/pearl åkte på beteslåset. Dagens största på ca 4 kilo högg på första kastet.




Därefter knep jag ytterligare några småttingar på Svartzonkers gummi. Efter knappa fyra timmars fiske hade jag krokat av 18 gäddor och kunde konstatera att snittvikten sjunkit för varje pass i inloppet. Nog för att det är kul med huggvilliga smågäddor men de stora huggen saknas och fiskarna som kan stå för dem är ännu på djupare vatten, under isen. Med en veckas plusgrader nu så kommer åtminstone 5 - 6 kilosbitarna in och frossar i den betesfiskstinna viken. Det är bara att hoppas!

Skitfiske på er!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar