söndag 16 februari 2014

Isfritt inlopp- än en gång


I början på veckan gick isen upp på ån som utgör min sjös inlopp. Den är djupare än utloppet och håller betydligt mer fisk. Jag körde ett kort after-workpass i tisdags utan resultat. Det kraftigt jordfärgade vattnet hade nog ett finger med i spelet.

Denna söndagsmorgon tänkte jag återigen prova att fiska av ån med min gummijolle. Jag sjösatte, riggade i ordning och gav mig ut strax innan åtta.



Lilla my från Roninlures fick starta i morgonsolen.

Det visade sig att gäddorna var antingen inte hemma alls eller så såg de inget i det grumliga vattnet. Jag provade lite rasselbeten också men utan resultat. Det var dags att dra en chansning. Att tuffa ned längs ån i en knapp kilometer till inloppet, kanske att det fanns lite öppet vatten där? Chansning skriver jag för det är en bökig tripp med tät växtlighet som ska forceras och på ett ställe måste man dra upp båten på land förbi en damm av stora träd. Det var dock värt all möda, chansningen gick hem, bigtime!
 


Synen som mötte mig vid inloppet. En 15 meter bred och 60 meter lång strimma med öppet vatten. 


Nu jävlar ska det bli gädda, tänkte jag och fick mer än rätt. På knappa två timmar krokade jag av 16 gäddor! Två snipor, fem 2+, fem 3+, två 4+, en 5+ och den största på 6,1 kg. Helt sjukt! Inga monster men jädrar vad galet huggvilliga de var. Riktigt kul och samtliga var bra krokade så de simmade snabbt vidare utan problem. Samtliga tog även på samma bete. Det bete jag valt att börja med och som jag aldrig riktigt hann, eller ville, byta.











En sargad Hippishake Sr från Piggkinglures återhämtar sig efter 19 vildsinta hugg (3 bommade).


Så säsongen är igång igen. Märklig vinter detta som säkerligen tar sitt kalla grepp om norduppland igen innan det blir vår på riktigt. Det gäller att passa på när de små tillfällena ges.

Skitfiske på er!


   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar