tisdag 18 februari 2014

Nytt galet pass i inloppet - PB i antal gäddor på en solotur

Efter söndagens kalabalik vid inloppet var jag ju bara tvungen att dra dit efter jobbet ett par dagar senare. Vem kan vänta en hel vecka till nästa helg...? Väderförutsättningarna var dock lite annorlunda denna dag. Tre minus natten innan, två plus på eftermiddagen, strålande sol och en kraftig, iskall västan istället för den sydliga vind som blåst i över en vecka. Klädd för antarktisexpedition tuffade jag ned för ån mot inloppet i gummijollen. Det blev aldrig så kallt som tur var för vinden lugnade ned sig och solen värmde.

Denna dag fick SlimJim shad från Tn-Lures starta på beteslåset. Jag har haft framgångar med den guldglitter/gröna i solsken. Enligt tillverkaren heter färgen fs grön/guld (fs = fiskesyndrom), hedrande!


SlimJim levererade på allra första kastet!

Fisket började på samma sätt som i söndags. Det högg vilt, kors och tvärs. På dryga femton minuter petade jag upp sex gäddor på SlimJim shad. Dessvärre var det bara smått, mellan 1 - 2 kg. Jag tänkte då att de större madammerna kanske ville ha mera mat så jag bytte till Hippishake Sr från Piggkinglures som är snäppet större. Det fortsatte att hugga stenhårt och storleken ökade, men endast ett pinnhål. Följande timme krokade jag 12 gäddor, nästan samtliga stöpta i samma form runt 2,5 kg. Undantaget var en romstinn dam på ca 4 kg.






Efter alla dessa gäddor ville jag verkligen hitta storleken på fisken. Ett byte till McTail med bigtail kanske skulle leverera lite size? Men icke, ännu en 2,5:a och då byte till en Tn-Tail från Tn-Lures med lång tail från en real-eel. Samma sak igen.


Tn-Tail med motoroil/glitter


Glad, överrumplad och lite trött i armen efter huggsexan började jag närma mig slutet på strimman av öppet vatten. Snart var allt avfiskat och inget större hugg ännu. Jag bytte åter till Hippishake, min trotjänare och betade av sista biten. Det blev ytterligare 5 mindre gäddor (2 - 2,5 kg) och helt osannolika 23 totalt! 


En av alla, tillsynes stöpta i samma form

Aldrig tidigare har jag plockat så många gäddor på ett pass, ensam i båten. Till historien hör också att jag bommade mellan 12 - 15 hugg, trots nyvässade krokar och lagom tajta stingers. Kanske var det de stora som var försiktiga? Eller så hade de simmat ut under isen till djupare områden efter nattens minusgrader. Vem vet?  

Nackdelen förstås med alla dessa smågäddor är deras sätt att attackera gummit. Tre stycken totalt söndermanglade, strimlade och sargade Hippishakes är nu begravda i soptunnan. En ensam tår rullade längs min kind vid synen som här följer.



Två st "Jamaicaner" med röd buk och en Leechzilla är nu ett minne blott


Smällar man får ta i gäddfiske-träsket. Det är ju trots allt deras form av hämnd, med all rätt. Som tur är har bäste herr Fredrik Johansson, aka Piggkinglures, gjutit lite nytt som kommer i brevlådan i dagarna. Lagom till lördagens förmiddagspass då jag verkligen hoppas att större käftar lockas att hugga så gummit räcker åtminstone ett par turer...

Skitfiske på er!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar