söndag 9 februari 2014

Ladda beten inför islossningen

Nu är det väntans tider för alla oss gäddspinnfiskare. De som vill och kan tillverka egna beten håller på för fullt och vi andra köper på tradera, direktbeställningar via instagram eller i fiskebutiker. Det är förstås en form av verklighetsflykt; att konsumera beten och drömma sig bort till en plats där allt vatten är isfritt.

Själv är jag ingen betesslukare (samlare) som många andra. Sådana som har en hobby i hobbyn och lägger en smärre förmögenhet på att utöka samlingen. Inget fel i det förstås, man gör vad som krävs för att bli glad.
Trenderna sveper igenom gäddsverige och för tillfället ska man tydligen samla på McTails i trä, handsnidade av gurun Svartzonker. Ett ruskigt bra bete men hajpen och hysterin går nästan till överdrift. När det kommer till kritan tror jag att det nästan kvittar vad som sitter på beteslåset när gäddans mattid är inne. Det gäller att vara på rätt plats vid rätt tid och dessutom pricka in storlek på betet samt djup. Sedan blir allt som rör sig potentiella byten. Det är bara att se på bröderna Aalto från Umeå som fångat gädda på löständer och knogjärn. Men så är det med gäddfisket; ibland funkar vad som helst och ibland inget.



Fotot tillhör Marko Aalto och är lånat från hans instagramkonto. En otroligt häftig bild som visar att beten inte alltid måste vara fisklika för att vara fångstgivande.

På tal om bröderna Aalto så kom det hem ett fint litet bete från den andra brodern, Jari och hans Jaaral baits. En duktig betesbyggare/konstnär som tagit miljömedvetenheten in i betesbyggandet. Alla hans beten är karvade i trä, målade med pensel samt täckta med miljövänlig lack. Och riktigt snygga, dessutom.


Wrongoe...

... och nytillskottet, Panike

Fler beten har också trillat ned i brevlådan på sistone. Gummi-freak som jag är kände jag mig tvingad att ta reda på vad den enorma hajpen runt Mcrubber handlar om. Efter flera månaders tomrum på hyllorna så har de nyligen hämtats av Claes "Svartzonker"från Kina och finns åter till försäljning. Då de verkar gå som smör i solsken kastade jag mig över tre stycken, en av varje färg som släpptes. Om de är vassare än annat gummi jag fiskar med återstår att se tills isen släppt. Men snygga är de.



Mcrubber´s


Med lite tur får kanske samtliga nytillskott simma nästa helg. Det är plusgrader framöver. Isen på sjön ligger länge än men den djupa delen av ån, som håller ganska mycket fisk även vintertid, kan mycket väl öppna upp sig för spinnfiske snart. Hoppet är det sista som lämnar en, brukar det ju heta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar