onsdag 17 juni 2015

Trögt i kylan?

I måndags körde jag ett fiskepass mitt på dagen. Med mulet väder och en ganska kraftig nordvästlig vind tänkte jag att gäddorna kanske var på hugget dagtid, trots årstiden. Jag hade fel. Det var stendött och ett bompass lades till handlingarna. Med endast ett pet och en annan följare så insåg jag att det är tidiga morgnar eller kvällar som gäller från och med nu. Jag valde att inte blogga direkt efter denna tur. Inte för att mörka ett bompass utan mer för att det ju inte fanns så mycket att skriva om.

Sedan tänkte jag att det skulle finnas mer att skriva om efter gårdagens kvällspass. Det blev inte så. 
Jag stack ut vid 17-tiden och en ridå av tjocka moln hängde för solen. Favoritvinden (sydvästlig) var på min sida och blåste precis lagom för att krusa vattnet ordentligt och ge en bra driftfart med Ikea-ankaret. Jag började långt in bland näckrosorna med spinnerbait för att se om de större gäddorna stod och häckade där inne.

 
Efter en stunds drift genom spenaten högg det hårt men ettrigt. 


En snipa som gapade efter mycket när den svalde bägge enkelkrokar på spinnerbaitet från Rocknroll Baits. Något senare upprepades proceduren men sedan tog det stopp. Gummi, tailbeten, slider - inget dög i lågtrycket. Med över 20 grader i vattnet trodde jag att det kallare vädret skulle få igång gäddorna men de vill fortfarande ha värme tydligen, denna rekordkalla juni.

Skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar