måndag 8 juni 2015

Brutalhuggens årstid

Igår eftermiddag/kväll försökte jag mig på ett kortpass i blåsten. En kraftig sydlig vind kastade runt mig bland näckrosorna och fisket var trögare än trögt. Kanske tack vare det märkliga vädret. Spöregn - sol, stiltje - blåst och sydlig - nordlig avlöste varandra. Gäddorna visste nog inte vad de skulle tro utan gick till synes och lade sig istället. Det blev bara ett par mindre fiskar upp och sedan tog jag skydd från ösregnet och drog hem istället.

Det gröna tar sakta men säkert över. Om ett par veckor är det en heltäckningsmatta!
Revanschsugen blev det ett kortare pass även idag. Mitt trasiga knä gör det mer eller mindre omöjligt för mig att stå upp i köket på jobbet hela dagar så nu är det dessvärre sjukskrivning som gäller. Att sitta hemma och uggla är inte riktigt min grej och rastlösheten griper fort tag i mig. Som tur är kan jag fortfarande linka ned till båten och sittfiska, än så länge. Efter operationen blir även det svårt. Därför passade jag på denna mulna måndag.

När växtligheten tätnar i sjön och efter att det blåst kraftigt brukar gäddorna stå långt inne på grunt vatten och trycka. Jag sökte av vikar och mellan vassöar med spinnerbait samt Soft Magic Swimmer med offset-krok. Det var den sistnämnda som levererade först.

Passets första och minsta fisk.
Som synes på bilden så hade jag riggat med en växtskyddad trekrok fastsatt i offset-kroken. Det funkade riktigt bra. För tips om hur jag gjorde med trekrokarna kolla länk här.
Jag drev vidare och kom till en liten lagun mellan tre vassöar. På dessa ställen står det nästan alltid fisk denna årstid men oftast är de av mindre kaliber. På det andra kastet där inne så fastnade ett vasstrå på trekroken och jag vevade snabbt in betet som planade på ytan. Från ingenstans dök en enorm plog upp bakom men betet var redan vid båten nästan och gäddan vände. Jag såg den aldrig men jag såg virveln när den vände. Den var stoooor. Jag fortsatte ivrigt en stund, med olika beten, att försöka locka denna dam men förgäves.

Drifterna fortsatte och plötsligt fick jag sällskap av sol och stiltje.


Normalt sett en värdelös kombination men idag fick det faktiskt igång gäddorna lite. På beteslåset hängdes en svart/vit Mcrubber som jag flippade in i små fickor mellan näckrosor och vass. Det dröjde inte länge innan det högg hårt.

En arg rackare på ca 3,5 kg!

Jag letade ett tag efter fisken som orsakade detta sår men utan resultat.
I nästa lilla pool mellan vassöar stod en snäppet bättre fisk på halvmeter-djupt vatten. Den kom skjuten som ur en kanon från sidan, visade fin plog varefter den högg mordiskt och spektakulärt. Riktigt roligt hugg med efterföljande hopp under drillningen.

Dagens största; en frontad gädda på ca 95 cm och 5+.
Efter detta började det bli dags att åka hemåt. Jag gjorde dock ett besök längs en vassträcka som så ofta tidigare levererat trevliga sista-stoppet-gäddor. Så även idag.

Vansinnigt stark fisk på 3-4 kg som faktiskt nästan lyckades få mig att bada. Den högg så stenhårt på ett spinnerbait från Rocknroll Baits att jag var riktigt nära att tappa balansen (ja, jag stod och fiskade just då). Det hade kunnat bli spännande...  Men man får skylla sig själv om man inte är fokuserad vid gäddfisket under brutalhuggens årstid.

Skitfiske på er, så länge!

  
  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar