torsdag 31 oktober 2013

Försiktiga gäddor

Med ledigt höstlov och allt passade jag på att ta en morgontur på mitt grunda smultronställe till sjö. Solen gick upp runt sju och då satt jag redo i båten. Redan tidigt blåste det säkert 5 m/s och tunga moln täckte himlen. Förutsättningarna var riktigt goda.




Första driften blev längs ett område med mängder av "vassöar" där vinden legat på i över en vecka. Då posten levererat nya hippishakes från piggkinglures igår blev betesvalet enkelt.


Riktigt schyssta färger










Den översta på bilden, "gösen" fick inleda dagen. För tillfället, med det låga vattenståndet efter sommaren, är min sjö som djupast 1,5 meter. Därför riggar jag med swimbaitscrew (som jag tillverkar av 1,5 mm rostfri ståltråd) och dubbla stingers. Till hippishake tycker jag att en stinger på 4 cm och en på 7,5 cm funkar riktigt bra.

Fisket visade sig dock riktigt trögt denna dag. En kilos-snipa och ett par följare (varav en 5+) innan jag bytte till ljusblå/pearl (understa på bilden). Denna fick lite mer fart på gäddorna men de petade mest på gummit istället för att äta. Kanske de vill ha små mumsbitar istället för full frukost, tänkte jag och bytte till en mcmy "fegisen" som ju alltid brukar kunna leverera. Men icke. Åter till hippishake och gäddorna aktiverades igen men fortfarande inte riktigt matdags. Jag hade säkert femton kontakter men bara fem upp i båt på 2,5 timmars fiske. Förvisso ett ok antal men storleken uteblev med en 3+ i topp. Tar nya tag till helgen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar