tisdag 29 december 2015

2015 - en krönika, del 4

Vi är nu framme vid den 14 november och det hade blivit dags för King of Mälaren. En alltid lika trevlig och rolig tillställning. Aleksander, Honken och jag hade en plan som vi följde till punkt och pricka.

Strax innan start.

Aleksander med sin största för dagen.
Denna gång (till skillnad från vårtävlingen) gick vår satsning hem. Vi plockade fem godkända fiskar och hamnade på 387 cm och var ganska nöjda så. Det kunde nog räcka till topp 20 av 125 lag, tänkte vi. Men det visade sig räcka betydligt längre, ända till en nionde plats! Det var vi klart nöjda med (kanske framförallt jag, som inte bidrog med en enda godkänd fisk utan bara agerade håvningsman och fotograf under dagen...).

Dagarna efter tävlingen kom isen, åtminstone på hemmavattnet. Väntans tider inleddes. Den där jobbiga perioden när man varken kan spinnfiska eller traska runt på säkra isar. Precis som det såg ut att bli ismetepremiär vände vädret dagarna innan tilltänkt lördag och bjöd plötsligt på tio plusgrader.

I brist på fiske blev det istället dags för ett helt litet gäng nya SyndromTailar.

14 nya Syndromare plus två större träbitar vars design är högst kopierad. De två sistnämnda är enbart till egen låda. Syndromarna ska gå till försäljning så småningom.  
Betena är för tillfället hemma hos Micke "CaesarLures" på spa. De får massage, ansiktsbehandlingar och även åka karusell. Samtidigt gjuter Fredrik "PiggKing" vackra bakdelar åt dem. De kommer att bli ruskigt fina helt enkelt och jag längtar tills de hittar hem igen.

Redan helgen efter det planerade ismetet som aldrig blev av hade det milda vädret öppnat sjön igen och det blev ett bonusspinnpass. Fisket var trögt i det 1-gradiga vattnet, som det brukar kunna vara. Sedan kom isen igen men det visade sig att 2015 bjöd på ytterligare spinnchanser.

Först den 12/12

Sedan den 22/12

och slutligen...

... på självaste juldagen.
Fantastiskt att kunna spinnfiska så sent in på säsongen. Men nu ligger isen för fjärde gången och denna gång ser den ut att stanna. Ismetaren i mig tycker att det blir ganska bra, faktiskt. Om allt vill sig väl kan det till och med bli premiär redan på lördag. Jag längtar.

Nu när vi har kommit till slutet av 2015 och det inte längre finns mycket att resumera vill jag passa på och tacka er. Ni, läsare som har hängt med under året och som stått ut med alla rapporteringar från mer eller mindre tröga pass på en alltmer igenvuxen sjö. Jag har haft väldigt roligt och hoppas att lite utav den glädjen färgat mina ord och smittat av sig till er som läst dem. Så, tack för att ni har läst, det blir mycket roligare att skriva då. Jag hoppas också att ni vill fortsätta följa mina tappra försök att fånga stora gäddor i mindre sjöar. Jag kommer att fortsätta rapportera som vanligt under 2016 men under lite andra former. Mer info kommer.

Skitfiske på er, så länge!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar