söndag 24 augusti 2014

Söndagsgädda


Äntligen börjar det att glesna.  
Söndag morgon, klockan är sju och molnen ligger täta och gråa över det krusade vattnet. I en röd båt styr ett syndrom mellan växtligheten. Idag var planen att, ännu en gång, driva med den sydliga vinden i strömfåran. Denna dag skulle det dock bli från båtplatsen och ända till sjöns norra del.

Först ut på beteslåset var ett hemsnideri som avslutades igår; en SyndromTail. Inom tio kast hade morgonens första fisk klivit på.


En hungrig 4-kilos...

... lurades av skrikiga färger.

Det var det första bete jag gjort på över ett år så det var riktigt kul att jag fick till gången. När det gäller målningsarbetet finns det, som vanligt, mer att önska men så länge det duger åt gäddorna så är jag nöjd.

Driften fortsatte men det blev trögt en stund med endast ett par halvhjärtade nafs och följen. Det blev betesbyte till en Mcrubber i grön/guld samt byte av plats. Gäddorna blev tillfälligt på hugget igen och tre snabba fick syna båtkanten, samtliga runt 2 kilo. 

Poolfiske
När det mesta av strömfåran (åtminstone de intressanta delarna) var avfiskade blev det dags för fickor och pooler inne bland näckrosorna. Dessa har börjat att bli fler och större vilket möjliggör fiske med vanliga beten, alltså sådana som inte är vasskyddade. Jag rodde in i smeten och befann mig plötsligt på oerhört grunt och även ganska varmt vatten. Klockan hade hunnit bli halv tio och solen letade sig fram då och då. Inte en chans att några större hugger här inne, tänkte jag. Efter att ha fiskat av ett par hålor och glipor flippade jag in Mcrubbern i en liten pool som kanske var två meter i diameter. Några vevtag och en 100+ gädda på minst 6.5 - 7 kilo kom skjuten som ur en kanon efter jiggen. En våldsam attack som slutade i ett paddelhugg och sedan försvann hon igen, in bland näckrosorna. Jag gjorde om driften med samma bete, sedan med annat bete samt att jag återvände en timme senare men hon ville inte visa sig igen. Det får bli nästa gång...


En av dagens gäddor

Fisket fortsatte en stund till och det blev ytterligare några fiskar men ingen storlek att skryta om. Sju gäddor upp totalt, samtliga mellan 2 - 4 kilo. Jag hade också minst lika många kontakter av, vad jag förmodar var, mindre fiskar då de inte ville hugga ordentligt. Summa summarum var det en riktigt trevlig söndagstur med föraningar om höstens antågande. 


Dagens fångstgivande beten: (uppifrån) Savagegear Real Eel,
Mcrubber, BigSyndrom och nygjord SyndromTail

På väg hemåt igen.

Härnäst hägrar en tvådagars på Mälaren med Freddan nästa helg. Det ska bli hur kul som helst och jag kan knappt vänta. Fem långa arbetsdagar måste avverkas först...

Skitfiske på er, så länge!
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar